INTERVIURI

Beatrice Uscatu, o viață dedicată dansului

Beatrice Uscatu este balerină, coregraf și profesoară de balet. Numele său este sinonim cu pasiunea pentru dans. Pare că înainte să învețe să meargă, a învățat să danseze. De când se știe a strălucit pe cele mai mari scene ale țării și din străinătate. A străbătut lumea cu spectacolele sale și a primit aplauze de la publicul de pretutindeni pentru talentul cu care interpretează orice stil de dans: de la balet clasic, până la dans modern și tradițional românesc. Și din această pasiune a izvorât, firesc, dorința de a-i învăța și pe alții. Beatrice Uscatu are propria școală de balet unde vin fetițe care au același vis pe care l-a avut și ea: să devină balerine. Despre toate acestea, am invitat-o să ne povestească pentru presscafe.ro

Presscafe: De la ce vârstă aţi descoperit pasiunea pentru dans?

Beatrice Uscatu: De mică eram un copil plin de energie şi de multe ori de nestăpânit, drept urmare, mama mea s-a gândit să mă ducă undeva unde să-mi consum energia şi a ales să mă ducă la balet. Am luat primele lecţii cu o foarte bună profesoară pe care am îndrăgit-o din prima clipă, o mare balerină: Florica Florescu. Aşa am început primele cursuri de balet la vârsta de 2 ani şi 6 luni.

Presscafe: Când şi unde aţi început să dansaţi într-un mod profesionist?

Beatrice Uscatu: În clasa a-IV-a, am dat examen la Liceul de Artă „George Enescu”, la sectia coregrafie și am urmat cursurile acestui liceu până în clasa a-XII-a. Pe vremea mea, era foarte greu să termini un liceu vocaţional deoarece erau doar două în toată ţara, la Cluj şi Bucureşti. Începeam clasa a-IV-a cu 80-90 de copii şi în urma examenelor din fiecare an terminau doar 20.

Din clasa a-IV-a până în clasa a-IX-a, profesoara mea de balet a fost Maria Crenguţa Cumbări, solistă la Opera Română Bucureşti. A fost profesorul care a pus amprenta cea mai puternică asupra carierei mele, încercând să copiez tot ceea ce făcea pe scenă, aşa că a fost pentru mine idolul meu în balet. Am lucrat cu alţi mari maeştri ai baletului de la care am învăţat tot ce se putea învăţa din tainele acestei arte; dans clasic, dans de caracter, dans românesc, dans modern şi contemporan. Am lucrat cu Alexa Mezincescu, Aglaia Gheorghe, Mihai Tugearu, Anca Mândrescu, Sergiu Anghel şi Adina Cezar. Primii paşi de dans aproape profesionist (pentru că eram încă elevă) i-am făcut pe scena TNOB în diverse spectacole de operă şi balet.

Presscafe: Care erau paşii pe care trebuia să îi urmeze cineva ca să se lanseze în această lume?

Beatrice Uscatu: Paşii de urmat în această meserie sunt: un pic de talent, multă, multă muncă, pasiune şi dăruire, sacrificii specifice vârstei şi efortului fizic (rezistenţă).

Presscafe: Era mai uşor atunci sau este mai uşor acum să îţi faci un nume în acest domeniu?

Beatrice Uscatu: În acea vreme posibilităţile de afirmare erau mai multe în ţară şi mai puţine în afara ţării. Când terminai liceul te puteai duce la TNOB, la Constanța la Teatrul Fantasio ”Oleg Danovski”, Teatrul de Operetă şi alte teatre de balet sau revistă din ţară. Repertoriul teatrelor era mult mai bogat atunci şi se făceau mai multe turnee. Acum, ai oportunitatea încă de pe băncile şcolii să poţi participa la diverse concursuri şi festivaluri naţionale şi internaţionale unde cei mai buni au posibilitatea de a primi burse ca să poată studia cu profesionişti consacraţi, atât din ţară cât şi din străinătate. Deci poţi să te afirmi mai uşor în afara ţării.

Presscafe: Care a fost primul spectacol în care aţi dansat ca profesionist?

Beatrice Uscatu: Primul spectacol în care am dansat ca profesionist a fost ”Giselle” şi apoi toate spectacolele din repertoriul TNOB din acele vremuri.

Presscafe: Care a fost parcursul dumneavoastră în această zonă a artei?

Beatrice Uscatu: După terminarea liceului, prin examen am intrat să fac parte din corpul de balet al TNOB, unde am stat un an. Am trecut printr-un alt examen şi am intrat la Teatrul de Operată „Ion Dacian” unde am profesat că solistă balet sub îndrumarea doamnei Maestre Coregraf Andreea Constantinescu, căreia îi mulţumesc din toată inima pentru încrederea şi aprecierea ei şi căreia îi port toată stima şi dragostea mea.

La Operetă, în acea perioadă am făcut diverse turnee: de două ori în Israel cu operetele ”Bal la Savoy”,”Victoria şi al ei husar”,în Italia cu opereta „Văduvă Veselă”, în Germania cu „West Side Story”. În 1998 am lucrat pentru un an în Germania la Compania ”Petra Schrech” cu spectacolul „Das Tagebuch der Anna Frank”. În anul 1999 am plecat în Italia unde am fost solistă la Compania Promoart din Montecarlo unde am făcut diverse spectacole şi am dansat pe diverse sccene: Teatro Chiabrera –Savona, Teatro Verdi-Salerno, Teatro Carlo Felice-Genova, Teatro della Vega –Sevilia, Casino Barriere Canes, Forum Galery-Copenaghen, turneu Wienner Operetten Ensamble-Germania-Elveția-Luxemburg. În 2005 mi-am deschis propria Companie de balet „Dance-Theatre Ballet”, unde am profesat ca director artistic, coregraf şi prim-balerină până în 2014.

Presscafe: Ce reprezentaţii v-au adus cele mai mari satisfacţii? Din ce punct de vedere?

Beatrice Uscatu: Spectacolele care sunt mai aproape de sufletul meu: operetele ”Secretul lui Marco Polo”, ”Văduva Veselă” şi ”Contesa Mariza” toate în coregrafia Maestrei Andreea Constantinescu şi „Mediteraneeo” şi „Italian Sound”, spectacole pe care eu le-am creat și le-am realizat coregrafia. Din ce punct de vedere? Inima de artist: aplauze şi apreciere din partea publicului.

Presscafe: În România, baletul poate asigura traiul unui artist sau ca în toate celelalte arte este mai mult o plăcere decât un mijloc de a te întreţine?

Beatrice Uscatu: Depinde. Dacă lucrezi ca balerin numai într-un teatru şi aştepţi pensionare, salariile sunt alea care sunt… Depinde de deschiderea fiecăruia să-şi găsească şi alte oportunităţi (TV, evenimente, profesori de balet).

Presscafe: Când v-a venit ideea să înfiinţaţi o şcoală de balet pentru copii?

Beatrice Uscatu: Am început să predau balet şi dans modern încă de când eram în Italia. Am predat la Academia di danza di Savona, Scuola di danza I.Perone-Crotone, Spazio danza-Scandale, Santa Severina şi San Mauro, apoi, în urma unui nefericit eveniment din viaţa mea, m-am retras în România şi în 2015 mi-am deschis propria școală de balet ”Studio Dance-Theatre Ballet” unde m-am gândit să continuu această vocaţie.

Presscafe: De la ce vârstă este indicat să înceapă un copil cursuri de balet?

Beatrice Uscatu: Depinde de copil. În general, de la 3-4 ani doar ca hobby.

Presscafe: Câtă muncă presupune un dans reuşit? Câte ore de antrenamente sunt necesare pentru performanţă?

Beatrice Uscatu: Cel puţin 2-3 ore de balet pe zi abordând toate disciplinele dansului (clasic, caracter, contemporan, dans istoric, modern etc.)

Presscafe: De ce recomandaţi baletul pentru copii?

Beatrice Uscatu: Baletul poate fi un hobby sau o profesie. Acesta dezvoltă simţul artistic, cultivând sensibilitatea, fantezia şi imaginaţia prin mişcările corpului în compania muzicii, astfel se creează armonie între mişcare, muzică şi dans într-un control permanent al corpului şi al minţii.

Presscafe: Care sunt satisfacţiile unui profesor de balet? Cum cuantifică roadele muncii sale?

Beatrice Uscatu: O fotografie valorează cât mii de cuvinte… Priviți!

S-ar putea să-ți placă și...